تعریف برند و اهمیت آن برای سازمان
برند یا نام تجاری
برند کلمه ای است جذاب که نام آن برای همه ما همیشه جالب توجه بوده است. وقتی نام برند می آید همه ما ناخودآگاه یاد یک شرکت یا کمپانی بزرگی می افتیم که محصول یا خدمات بسیار با کیفیتی را ارائه می کند.
از طرفی این روزها بازار برندسازی یا تبدیل به یک برند شدن حسابی داغ شده است و حتی کسب و کارهای کوچک نیز در همان ابتدای راه می خواهند به یک برند بزرگ تبدیل شوند! اما واقعا برند یا نام تجاری به همین معناست؟
لازم است بر روی این موضوع کمی بحث کنیم… در ادامه با Zcode همراه باشید تا در این بخش از اخبار کسب و کار پیرامون اهمیت برند و بازاریابی در حوزه کسب و کارهای نوین صحبت کنیم.
برند (Brand)، نمانام یا نام تجاری: یک نام ، عبارت، نماد و یا هر ویژگی دیگری است که مشخصکننده خدمات یا محصولی خاص باشد که توسط آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متفاوت میگردد. شرکت ها و کمپانی های بسیاری هستند که سالیان سال بر روی برند خود کار می کنند تا بتوانند اهداف سازمان را محقق کنند و هزینه بسیاری انجام می دهند تا این تصویر ذهنی از کمپانی در ذهن مشتری نقش ببندد.
برند یا نام تجاری، نام یا نمادی است كه با هدف فروش محصولات یا خدمات استفاده میشود، البته مشخص است كه هدف از ایجاد یک نام تجاری، فراتر از فروش كالاها یا خدمات است. و شما اعتبار و قدمت خود را به آن گره خواهید زد.
یك برند قدرتمند این توانایی را دارد که نقش راهبردی گستردهتری را در یك كسب و كار ایفا كند. نامهای تجاری علاوه بر تسلط به سهم بازارهای هدف، گزینههایی را برای رشد كسب و كار ایجاد می نماید و ضمن جذب و حفظ كاركنان ماهر ارزش خود را در نزد ذی نفعان بهبود میبخشند.
برند یا نمانام به بیان کلی مجموعه ای از برداشت های ذهنی، منطقی و برتری هایی است که مشتری نسبت به یک محصول و یا خدمات بر اساس نام برند آن در بین محصولات مشابه قائل می شود! در حقیقت باید گفت برند یک فرم مفهوم دارد، جمع کل احساسات و برداشت هایی است که تمام مخاطبان احتمالی و مشتریان فعلی شما در ذهن و قلب خود، درباره شما احساس می کنند!
از بحث معرفی برند که عبور کنیم، باید به این نکته هم اشاره کنیم که برای برند شدن، باید پژوهش و تحقیقات بازار بسیار هدفمندی داشت.
برند یا نام تجاری
برای هر مدیر بازاریابی، مدیر برند، مدیر تبلیغات و حتی هر کارآفرینی لازم است که برای عرضه نمودن بهتر محصولات و خدمات خود و البته تحقق سایر اهداف بازاریابی که در سر دارد به تحقیقات بازاریابی روی آورد.
لازم بذکر است که امکان دارد سلیقه مشتریان طی یک سال آن قدری تغییر کند که محصول پرفروش سال گذشته، به دلیل تغییر نکردن به موقع، به محصولی از رده خارج تبدیل گردد! ارزشهای یک بازار نیز همیشه در حال تغییر و تحول میباشند و کنترل این تغییرات و آگاهی کامل به بازار بسیار ضروری و واجب است.
جامعه هدف
در تحقیقات بازاریابی، ما جامعه هدف را بررسی میکنیم. جامعه هدف یعنی:
یک گروه مشخص از افراد یا اشیاء که برای توسعه بخشیدن به ساختارهای دادهها و اطلاعات، لازم است تا آنها را مورد تحقیق و مشاهده قرار دهیم.
اهمیت برند و بازاریابی در حوزه کسب و کارهای نوین
تعریف تحقیقات بازاریابی
بر اساس تعریف BusinessDictionary: به مجموعه کشف و شهود و تحقیقاتی که درباره بازار، محصول و مشتری انجام میشود و در راستای بهبود دادن فعالیتهای بازاریابی قرار دارد، تحقیقات بازاریابی میگویند.تاثیر این کار بر روی محصولات این است که ما محصول یا خدمتی را به بازار ارائه می دهیم که از هر جهت مناسب مشتری و جامعه هدف ما می باشد.
تحقیقات بازار در برابر تحقیق بازاریابی
در دنیای بازاریابی، این دو مفهوم شاید در ظاهر شبیه به یکدیگر باشند اما به شدت متفاوت هستند. در تحقیقات بازار به طور اختصاصی به جمع آوری اطلاعات در مورد بازار هدف و همچنین اندازه این بازار میپردازیم؛ در صورتی که تحقیقات بازاریابی بازه بزرگتری را از تحقیقات را در بر میگیرد که شامل تحقیقات بازار نیز میگردد.
منبع:
http://www.zcode.ir